Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language

Απομόνωση DNA

Θέματα Εξετάσεων Πανελλήνιου Διαγωνισμου Βιολογίας 2015

Ημερομηνία Διεξαγωγής: 31-1-2015 Α΄Λυκείου Β΄Λυκείου Γ΄Λυκείου

Ευρωπαϊκές μέρες πολιτιστικής κληρονομιάς - Μουσειακή Εκπαίδευση

Στο πλαίσιο των «Ευρωπαϊκών ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς» εκπαιδευτικοί από το 2ο και 3ο ΓΕ.Λ. Γιαννιτσών επισκέφτηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας, την Κυριακή 28/9/2014 και παρακολούθησαν ξενάγηση από τον Αρχαιολόγο Παύλο Χρυσοστόμου στην περιοδική Έκθεση με θέμα «Μακεδονικοί Θησαυροί» στην Πέλλα και τη Φιλόλογο του 3ου ΓΕ.Λ. Γιαννιτσών Κατερίνα Ευσταθίου στις θεματικές ενότητες του υπόλοιπου Μουσείου. Η δράση εντάσσεται στο τοπικό Δίκτυο «Μουσειακή Εκπαίδευση» και σε δραστηριότητες ανατροφοδότησης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Comenius: Regio-M.E.T «Μουσειακή Εκπαίδευση για εφήβους».

Πρωτιά του σχολείου μας στον 2ο Διαγώνισμο Δημιουργικών Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών

Συγχαρητήρια στους μαθητές του σχολείου μας για την διάκρισή τους στον 2ο Διαγωνισμό Δημιουργικών Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών, ο οποίος διεξήχθη στο 1ο Πειραματικό Λύκειο Θεσσαλονίκης. Συγχαρητήρια και στις καθηγήτριες του σχολείου μας Λάζου Γεωργία και Χλωρού Εύη που ανέλαβαν την προετοιμασία των μαθητών. Οι μαθητές Πασχούδη Κυριακή, Δομινάρη Ασημίνα και Ασβεστάς Χρήστος κατέκτησαν το 1ο βραβείο στην Χημεία. Οι μαθήτριες Πατσάνη Ζωή, Κουρκουτίδου Μαρία και Γκανάκα Κατερίνα κατέκτησαν το 3ο βραβείο στην Φυσική.

Πανελληνιος Διαγωνισμος Βιολογιας 2014

Οι μαθητές του σχολείου μας που διακρίθηκαν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βιολογίας 2014 (http://www.pdbio.gr): Μαθητές Β΄ Λυκείου: Δομινάρη Ασημίνα 7η με 92.5% (περνάει στην επόμενη φάση) Πασχούδη Κυριακή 15η με 88% Πατσάνη Ζωή 26η με 81% Ασβεστάς Χρήστος 76ος με 33% Μαθητές Γ΄ Λυκείου: Φρακάση Σταυρούλα 43η με 67%

Τέταρτη θέση του Σχολείου μας στην Πανελλήνια Φάση του Διαγωνισμού Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών (EUSO 2014)

Οι μαθητές του σχολείου μας εκπροσώπησαν επάξια το Ν. Πέλλας στην Πανελλήνια Φάση του Διαγωνισμού Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών, που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη, στις 25 Ιανουαρίου 2014, στο πλαίσιο της 12ης Ευρωπαϊκής Ολυμπιάδας Επιστημών (EUSO 2014). Η ομάδα κατέκτησε την 4η θέση (με διαφορά μόνο 2 μοριών από την ομάδα της 3ης θέσης). Θερμά συγχαρητήρια στους μαθητές - μέλη της ομάδας Ασβεστά Χρήστο, Δομινάρη Ασημίνα, Πασχούδη Κυριακή και στους εκπαιδευτικούς που τους προετοίμασαν: Λάζου Γεωργία (Βιολόγος), Λάππα Ιωάννη (Χημικός), Κανσίζογλου Αβραάμ (Χημικός), Χλωρού Ευμορφία (Φυσικός). Φωτογραφίες .sig_cont

Ενημέρωση για το Νέο Λύκειο

Παρουσίαση για το Νέο Λύκειο http://3lyk-giann.pel.sch.gr/files/anakoinwseis/Neo_Lykeio.pdf

Βράβευση μαθητών και εκπαιδευτικών του σχολείου μας στην απολογιστική εκδήλωση Δ.Δ.Ε. Πέλλας (2012-2013)

Μαθητές και εκπαιδευτικοί του σχολείου μας βραβεύτηκαν στην απολογιστική εκδήλωση σχολικού έτους 2012-2013 της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 20/06/2013 στην αίθουσα εκδηλώσεων της Νομαρχίας (Έδεσσα). Φωτογραφίες .sig_cont

Κάτι ψήνεται

Στις 26-4-2013, οι μαθητές της ερευνητικής εργασίας με θέμα "Κάτι ψήνεται" με τη βοήθεια των καθηγητών του σχολείου παρέθεσαν γεύμα προς τιμή των Ιταλών εταίρων του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου Εκπαίδευσης Comenius Regio με τίτλο «Museum Education for Teens-M.E.T» που φιλοξενήθηκαν στο χώρο του σχολείου μας.   Φωτογραφίες από την εκδήλωση .sig_cont

Υποδοχή Ιταλών εταίρων στα πλαίσια του προγράμματος "Museum Education for Teens-M.E.T"

    Η Δ.Δ.Ε Πέλλας ως συντονιστικό ίδρυμα στο πλαίσιο του διμερούς Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου Εκπαίδευσης Comenius Regio με τίτλο «Museum Education for Teens-M.E.T» και με εταίρο το Δήμο Μπάρι, Ιταλίας, καλωσόρισε μαζί με το σχολείο μας την Παρασκευή 26 Απριλίου 2013 τους Ιταλούς εταίρους στο χώρο του σχολείου μας. Οι διοργανωτές και οι εταίροι μέσα σε ένα άριστο κλίμα συνεργασίας συζήτησαν και μοιράστηκαν τις δράσεις που υλοποιούνται τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από μαθητές για τη Μουσειακή Εκπαίδευση αλλά και για τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Η επίσκεψη στο σχολείο ολοκληρώθηκε με μουσική και φαγητό που ετοίμασε η ομάδα της ερευνητικής...

012345678

Ανακοινωσεις

e-Γονεις

Ειδησεις

Συνδεσμοι

Απομόνωση DNA

Για να απομονώσουμε DNA είναι αναγκαίο να σπάσουμε την πυρηνική μεμβράνη. Η μεμβράνη αποτελείται από φωσφολιπίδια (μόρια γλυκερόλης και τρία μόρια λιπαρών οξέων). Οι μεμβράνες διαλύονται με απορρυπαντικό. Χρησιμοποιούμε αλάτι για να απομακρύνουμε τις πρωτεΐνες στις οποίες είναι τυλιγμένο το DNΑ. Με την προσθήκη αλατιού πετυχαίνουμε να προσκολληθούν τα ιόντα του νατρίου με τα φωσφορικά ιόντα, προκριμένου να γίνει η συμπύκνωση του DNA. Συμπύκνωση είναι η διαδικασία σχηματισμού ενός μακρομορίου από τα μονομερή του που είναι τα νουκλεοτίδια. Αυτά συνδέονται μεταξύ τους με ομοιοπολικό δεσμό που λέγεται φωσφοδιεστερικός δεσμός . Κατά την συμπύκνωση το ένα μονομερές χάνει ένα άτομο υδρογόνου, ενώ το άλλο μια υδροξυλομάδα, αφαιρείται δηλαδή ένα μόριο νερού.

Το απορρυπαντικό δεν θα πρέπει να είναι σκούρο. Το DNA το τοποθετούμε σε 4-5 σωλήνες.

 

Για να ρίξουμε το οινόπνευμα πρέπει να γυρίσουμε τον σωλήνα. Ρίχνουμε αργά-αργά παγωμένο οινόπνευμα, ίση ποσότητα με την ποσότητα του ιζήματος ή καλύτερα του διηθήματος, ώστε να δημιουργηθεί ένα στρώμα πάνω από το μείγμα του διηθήματος. Το οινόπνευμα ή αλκοόλη, το τοποθετούμε στα τοιχώματα του σωλήνα για να πετύχουμε σωστή απιστιβάδευση. Θα δημιουργηθούν δύο στιβάδες, μία με το αρχικό διάλυμα και μία με την αλκοόλη.

Το αφήνουμε να ηρεμήσει. Διακρίνουμε το DNA σαν λευκό συσσωμάτωμα, αρχικά στο σημείο επαφής των δύο στιβάδων. Στην συνέχεια το DNAανεβαίνει προς την στιβάδα της αλκοόλες, γιατί οι αζωτούχες βάσεις είναι υδρόφοβες. Επειδή η αιθυλική αλκοόλη είναι παγωμένη μπορεί να δημιουργηθούν υδρατμοί. Το DNA θα συγκεντρωθεί στην φάση του οινοπνεύματος . Το DNA είναι ευδιάλυτο στο νερό, άρα δεν γίνεται ορατό. Όχι όμως στο οινόπνευμα στο οποίο καθιζάνει και γίνετε ορατό. Προσθέτοντας οινόπνευμα στο διήθημα του δοκιμαστικού σωλήνα καθιστούμε ορατό το DNA.

 

ΕΞΗΓΗΣΗ

 

ΓΙΑΤΙ ΠΡΟΣΘΕΤΩ ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ;

Για να απομονώσουμε το γενετικό υλικό, πρέπει να σπάσουμε την κυτταρική και την πυρηνική μεμβράνη. Αυτό πετυχαίνουμε με την προσθήκη απορρυπαντικού πιάτων. Οι μεμβράνες του κυττάρου είναι λιποπρωτεινικής φύσεως. Τα μόρια του απορρυπαντικού(σαπούνι) έχουν παρόμοια δομή καθώς αποτελούνται από υδρόφοβες ουρές. Έτσι όταν ένα απορρυπαντικό αλληλεπιδράσει με λίπος, σχηματίζονται σφαιρίδια απορρυπαντικού- λίπους λόγω παρόμοιας δομής. Στο πείραμά μας το απορρυπαντικό(σαπούνι) έρχεται σε επαφή με τις μεμβράνες του κυττάρου και συνδέεται με τα λίπη και τις πρωτεΐνες τους.  

 

 ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ  DNA ΑΠΟ ΚΥΤΤΑΡΑ ΜΠΑΝΑΝΑΣ

ΥΛΙΚΑ

10 ml ή μία κουταλιά της σούπας απορρυπαντικό 3 gr ή μισή κουταλιά αλάτι

μισή μπανάνα

σακουλάκι                 

αιθυλική αλκοόλη

δοκιμαστικό σωλήνα

 

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ

Κόβουμε μισή μπανάνα

Την πολτοποιούμε μέσα στο σακουλάκι

Σε ογκομετρικό σωλήνα βάζουμε 100ml απιονισμένου νερού.

Μέσα στο σακουλάκι ρίχνουμε μικρή ποσότητα του διαλύματος και πολτοποιούμε

Μέσα σε δοκιμαστικό σωλήνα βάζουμε μικρή ποσότητα διαλύματος από το σακουλάκι

Προσθέτουμε αιθυλική αλκοόλη στα τοιχώματα για να πετύχουμε την απιστιβάδευση

Αφήνουμε το διάλυμα να ηρεμήσει

Διακρίνουμε το  DNA σαν λευκό συσσωμάτωμα

 

68545 561415870556893 82800690 n

 

ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ  DNA ΑΠΟ ΦΡΟΥΤΟΚΡΕΜΑ

 

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ       

Σε δοκιμαστικό σωλήνα βάζουμε μισή κουταλιά φρουτόκρεμας

Προσθέτουμε μικρή ποσότητα αρχικού διαλύματος

Προσθέτουμε στα τοιχώματα του δοκιμαστικού σωλήνα την αιθυλική αλκοόλη

Βλέπουμε το άσπρο συσσωμάτωμα

 

557895 561415847223562 214681117 n       

 

ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ  DNA ΑΠΟ ΑΚΤΙΝΙΔΙΟ

 

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ

Κόβουμε το ακτινίδιο.

Το πολτοποιούμε όσο καλύτερα μπορούμε.

Στο ποτήρι των 100 ml προσθέτουμε μια κουταλιά του γλυκού υγρού πιάτων.

Προσθέτουμε μισή κουταλιά αλάτι.

Στο μείγμα προσθέτουμε απιονισμένο νερό.

Ανακατεύουμε το μείγμα με την ράβδο ανάδευσης, προσέχοντας να μην δημιουργηθεί αφρός.

Σε ποτήρι ζέσεως των 250 ml προσθέτουμε 100 ml απιονισμένου νερού και το πολτοποιημένο ακτινίδιο.

Ανακατεύουμε καλά το μείγμα με την ράβδο ανάδευσης ώστε να ομογενοποιηθεί.

Στο διάλυμα του υγρού πιάτων προσθέτουμε ποσότητα από το μείγμα του ακτινιδίου.

Ανακατεύουμε το διάλυμα με τη ράβδο ανάδευσης για 5-10 λεπτά.

Φιλτράρουμε το διάλυμα.

Μετά από λίγα λεπτά στον πυθμένα θα στραγγίσουν περίπου 10ml διαλύματος ακτινιδίου. Προσθέτουμε 2-3 σταγόνες διαλύματος πρωτεινάσης ή πεψίνης ή χυμού ανανά. Ανακατεύουμε το διάλυμα.

Γεμίζουμε την πλαστική πιπέτα ή την σύριγγα με το διάλυμα.

Προσθέτουμε το διάλυμα σε δοκιμαστικό σωλήνα.  

Ρίχνουμε παγωμένη αιθυλική αλκοόλη στα τοιχώματα του σωλήνα. Αφήνουμε το μείγμα να ηρεμήσει για 2-3 λεπτά χωρίς να κουνάμε τον σωλήνα.

Παρατηρούμε ότι θα δημιουργηθούν δύο φάσεις. Μία του διαλύματος και μία του οινοπνεύματος. Σε λίγα λεπτά στην φάση του οινοπνεύματος αναδύονται νουκλεικά οξέα σαν νεφέλωμα

15094 251764691635764 460042870 n           525233 251764661635767 23886037 n